Glad Familie Gaar Paa Stranden

Coronavirus FAQ

Tryghed i en omskiftelig verden

Det er noget af en jungle at finde rundt i informationen om Corona/Covid-19, og vi forstår dine bekymringer. Hos Profil Rejser sidder vi klar til at hjælpe dig.

Situationen udvikler sig løbende, så hvad der var rigtigt i går, er det måske ikke i morgen. Karantæneregler og annulleringsvilkår kan være forskellige fra destination til destination, fra flyselskab til flyselskab og fra rederi til rederi.

Det vigtigste er sikkerheden for vores rejsende, og hos Profil Rejser følger vi alle retningslinjer fra Udenrigsministeriet og øvrige officielle myndigheder. Herunder har vi samlet de mest stillede spørgsmål. Både for dig, der allerede har bestilt en rejse og til dig, der drømmer om at gøre det.

Grønne, gule og orange lande, hvad betyder det?

På Udenrigsministeriets hjemmeside finder du gældende rejsevejledninger og kan se under hvert land, hvorvidt der frarådes rejse dertil eller ej. 

Udenrigsministeriet har inddelt verdens lande i 4 farvekategorier: 

GRØN: Vær opmærksom
GUL: Vær ekstra forsigtig
ORANGE: Alle ikke-nødvendige rejser hertil frarådes
RØD: Alle rejser hertil frarådes 

Du kan rejse til lande, der er markeret "grønne" eller "gule", som normalt. Ønsker du at rejse til en destination, som er "orange", er det også muligt i mange tilfælde. I givet fald anbefaler vi dog, at du undersøger dine forsikringsforhold nøje og særligt, hvorledes du er stillet i tilfælde af evt. karantæne, krav om test og, hvis du bliver syg med Covid-19.  

"Røde" lande bør du som udgangspunkt altid undgå at rejse til.  

Som rejsende er du ansvarlig for at sikre dig, at du opfylder alle nødvendige krav for indrejse til dit rejsemål. Du bør derfor orientere dig om lokale restriktioner forud for din rejse, fx via de danske ambassader. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside. 

Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bestiller en rejse nu?

Udenrigsministeriets rejsevejledninger er - som det ligger i ordet - vejledninger. Disse har dog afgørende betydning for, hvordan du er dækket ved fx afbestilling af rejsen. 

Hvis du booker rejse til en destination, som på bestillingstidspunktet er "gul" i Udenrigsministeriets rejsevejledninger, og rejsemålet senere skifter farve til "orange" eller "rød", så har du krav på at få dine penge retur. Helt præcist kan rejsen annulleres, hvis der er mindre end 14 dage til afrejsedato. 

Hvis du booker en rejse til en destination, som på bestillingstidspunktet er ”orange” eller "rød" pga. Covid-19 situationen, skal du være opmærksom på, at du ikke kan annullere rejsen gebyrfrit, hvis destinationen fortsat eller igen er "orange" eller "rød", når du skal rejse. Det skyldes, at rettigheden til gebyrfri afbestilling ophæves, hvis årsagen er forhold, som var kendt på bestillingstidspunktet - og Covid-19 anses i dag for værende almen viden.

Bestilte du rejsen da destinationen var "orange" eller "rød" og og skifter farven senere til "gul" eller "grøn", så betyder det, at Udenrigsministeriet ikke længere fraråder rejse dertil. I det tilfælde vil det være de almindelige afbestillingsbetingelser, som gælder, hvis du ønsker at annullere.    

Profil Tryghed: Book ferien med ro i maven

På mange rejser vælger vi dog helt gratis at stille dig bedre end Pakkerejseloven, så du kan booke rejsen og afbestille uden omkostninger for dig. Vi kalder det "Profil Tryghed". Læs mere og se alle dine fordele her: Sådan virker Profil Tryghed.

Min pakkerejse er blevet annulleret som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning, hvornår får jeg mine penge retur?

Hvis rejsen er bestilt på et tidspunkt, hvor destinationen var ”grøn” eller ”gul”, har du krav på at få dine penge retur, hvis farven skifter til ”orange” eller ”rød” og der er mindre end 14 dage til afrejse.  

Hvis rejsen er bestilt på et tidspunkt, hvor destinationen var ”orange” eller ”rød”, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge retur. 

Har du krav på at få penge retur angiver Pakkerejseloven, at beløbet skal udbetales 14 dage fra annulleringstidspunktet. Dette forsøger vi at overholde så vidt muligt, men kan ikke udelukke, at der i nogle perioder kan gå længere tid, før du modtager dine penge. 

Jeg vil gerne afbestille min rejse, kan jeg det?

Du kan altid afbestille din rejse, men om du kan afbestille vederlagsfrit afhænger af situationen. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejse, har du som udgangspunkt ret til at få alle dine penge tilbage. Helt konkret, hvis der er mindre end 14 dage til afrejse.

Ønsker du at afbestille en rejse, som ligger uden for den periode, hvori Udenrigsministeriet fraråder rejse, så sker afbestilling i henhold til de almindelige afbestillingsregler

Kan jeg rejse til Færøerne og/eller Grønland?

Udenrigsministeriets rejsevejledninger nævner intet specifikt om destinationer inden for vores Rigsfællesskab.

For rejser til Færøerne gælder (opdateret 28. februar 2022):

Der er ingen indrejserestriktioner for rejser til Færøerne, hvis du er dansk statsborger, og hvis du rejser til Færøerne fra Danmark.

For rejser til Grønland gælder (opdateret 18.maj 2022):

Der er ikke krav om dokumentation for vaccination eller PCR-test for indrejse til Grønland. Alle rejserestriktioner er ophævet.

Vi opfordrer alle, der påtænker at rejse til Grønland, om at holde sig opdateret på: https://nun.gl/ og på Air Greenlands hjemmeside

 

Skal jeg bære mundbind, når jeg skal ud at rejse?

Ja, fra 15. juni skal alle flypassagerer fra 6 år og opefter bære mundbind i danske lufthavne (og mange internationale). Langt de fleste flyselskaber forlanger desuden, at der bæres mundbind mens man er ombord på flyet. For mere information henvises til Københavns Lufthavn samt flyselskabers hjemmesider. 

Der kan også være krav om at bære mundbind visse steder på dit rejsemål og andre regler i øvrigt. Du bør derfor sætte dig godt ind i de lokale regler på destinationen forud for din rejse. Læs mere information på Udenrigsministeriets hjemmeside.    

Hvordan er jeg stillet, hvis Profil Rejser går konkurs?

I Profil Rejser har vi en forventning om at sende feriegæster ud i verden de næste mange år - også efter Corona/Covid-19 krisen.

Da vi er medlem af Rejsegarantifonden, bør du ikke være bekymret, da du vil være dækket af Rejsegarantifonden - både før og under en pakkerejse. På Rejsegarantifondens hjemmeside kan du læse mere om, hvordan du er dækket: https://www.rejsegarantifonden.dk/ved-konkurs/

Jeg vil gerne vide mere om Corona/Covid-19, hvad gør jeg?

Vi henviser til Sundhedsstyrelsen, som har oprettet en særlig hotline vedrørende coronavirus/COVID-19. Du kan ringe på telefon 72 22 74 59 dagligt mellem 8.30-15.30. Se også Coronasmitte.dk, som er myndighedernes fælles hjemmeside vedrørende Corona.

For yderligere information henvises til:

Udenrigsministeriet  

Sundhedsstyrelsen

Statens Seruminstitut

Coronasmitte.dk

Rejsegarantifonden

Kvinde Kigger På Ipad

Få inspiration i din indbakke

Skriv dig op til nyhedsbrev og deltag i konkurrencen om at vinde et rejsegavekort på 5.000 kr. Læs vores konkurrencebetingelser.