Kom med ombord på et af de mest ikoniske krydstogtskibe
Cunard Line startede som postrute og er i dag et ikon for ”Atlantic Crossings”, krydstogter over Atlanten uden anløb undervejs. Ombord er en urørlig rest af det engelske imperium, hvor selv de mest moderne faciliteter aldrig får lov til at ændre på værdien af de gamle dyder. Tag med på en tur gennem historien bag verdens eneste ægte oceanliner i rute mellem Europa og Nordamerika.
Når du i dag går ombord på en af Cunard Lines skibe, mærker du med det samme historiens vingesus. I Queens Grill og Princess Grill, der trods navnet ikke kun er to restauranter, men navnet på de eksklusive suiteområder øverst i skibene, er du i en verden af elegance. Her har tjenerne hvide handsker på, når de serverer Afternoon Tea, og de største suiter er over 200 m2 i to etager med kæmpe balkon.
Maden hører til verdenshavenes bedste, og du føler dig som stjerne i en gammel film. Dresscode om aftenen er ofte informal, der her betyder jakke og slips for mændene, mens rober, mørke jakkesæt og smokings luftes til formal nights. Alle kender deres rolle og ved, at stemning er noget, man skaber sammen. Adgangsbilletterne starter her ved ca. 25.000 kr. for en transatlantisk rejse.
Længere nede i skibet er alt stadig godt, men mindre prangende. Og prisen det halve. Bor du her, har du ikke adgang til de fineste restauranter. En Oceanliner som Queen Mary 2 er med andre ord et flydende samfund, hvor der er lidt sjovere på toppen. Generelt er alle offentlige lounges, teatre, barer, spa og fitness dog tilgængelige for alle – lige bortset fra én lille diskret beliggende bar.
Hvis du har set filmen om Titanic, har du måske fået et lille indtryk, men når det er sagt, så kan selv den dårligste klasse på Queen Mary 2 ikke sammenlignes med Titanic, hvor passagerne blev pakket i kahytter med køjesenge. Men lad os gå tilbage til den gang, hvor det hele startede.
Samuel Cunard fra Halifax
Året er 1840. I England regerer Dronning Victoria, og det er året, hvor de engelske kolonister når New Zealand og grundlægger Wellington. Victoria gifter sig samme år med sin fætter Albert, men ikke alt er idyl i England, for arbejderbevægelsen laver opstande og forlanger politisk indflydelse.
På den anden side af Atlanterhavet har USA skåret båndet over til England, mens Canada stadig er en del af riget. Også her er der dog optøjer med krav om indflydelse og demokrati. Der er kort sagt masser at skrive til hinanden om, men det kræver jo, at posten kommer frem. Det får den canadiske forretningsmand Samuel Cunard fra Halifax i Nova Scotia til at indgå en aftale med den britiske regering om en ugentlig postrute baseret på en flåde af dampskibe.
The British and North American Royal Mail Steam Packet Company er født. Rederiet ændrer i 1879 navn til det mere mundrette Cunard Line efter sin grundlægger.
Firbenede passager er også velkomne
Livet leves og nydes ombord, og har du din hund med, har QM2 selvfølgelig en udsøgt kennel ombord inkl. uniformeret hundelufter. Der er installeret en ægte London-lygtepæl på det ene dæk, så der er noget at lette ben op ad.
Første afgang 4. juli 1840
Den 4. juli 1840 afgår hjuldamperen Britannia fra Liverpool til Boston. Ruten har stop i Cunards hjemby Halifax på vejen, for byen har en af verdens dybeste, isfrie havne. Det er også i Halifax du finder Fairview Lawn Cemetery med flere end 100 af de omkomne efter Titanics forlis, men det er en helt anden historie.
Selv om det var en postrute, kunne der godt være passagerer med. Dog kun på lastdækket. Det var nok ikke den mest komfortable rejse, men man kom da frem lige som posten. Ikke alle ville dog nøjes med lastrummene. Det så White Star Line, der blev etableret i 1871. Nye luksusskibe så dagens lys, og passagererne rykkede bogstavelig talt op i skibet til større kahytter og stor restaurant midtskibs.
I 1881 svarede Cunard Line igen med Servia, verdens første skib med elektrisk lys. Jomfrusejladsen var fra Liverpool til New York via Irland, og siden har Cunard Line ikke set sig tilbage. Servia havde 171 førsteklasses passagerer ombord, blandt dem flere celebriteter. Skibet blev modtaget af 10.000 nysgerrige i New York. Og netop celebriteterne og euforien er en vigtig del af Cunard Lines fortælling.
Kendte og kongelige har stået som gudmødre til skibene og på passagerlisterne. Dronning Elizabeth af England har navngivet tre af Cunard Lines skibe. Det første da hun var 12 år i selskab med sin mor. Cunard Line har samme aura som Hollywood-skuespillere på den røde løber. Og før flyene tog over, sejlede mange af stjernerne da også med over Atlanten, når der var opgaver i Europa.
Nye dronninger
Vi laver et tidsspring frem til 1920’erne. Depressionen raser, og Cunard Line slår sig sammen med konkurrenten White Star Line, der i 1912 havde set deres S/S Titanic forlise.
I 1935 søsættes Queen Mary og tre år senere kommer Queen Elizabeth. Ruten er planlagt til at være Southampton-New York, og skibene er klar til at modtage gæster i deres overdådige saloner, men begge skibe må se sig brugt som troppeskibe med op til 15.000 soldater ombord i stedet, da krigen bryder ud.
Efterkrigstiden blev til gengæld en guldalder for oceanlinere over Atlanten. Cunard Line fornyer løbende deres flåde bl.a. i 1967 med Queen Elizabeth 2, der blandt kendere kun går under navnet QE2. Skibet fik og har stadig stjernestatus blandt historiens oceanlinere. På jordomsejlinger var det en folkefest, når QE2 kom til en ny havn. Også QE2 måtte se sig omdirigeret til troppeskib, nu under Falklandskrigen i 1982. Og mange græd, da skibet blev taget ud af drift i 2008.
Det gode liv på en ocean liner
I 2004 kommer Queen Mary 2, der er Cunard Lines flagskib og stolthed i dag. Skibet går naturligvis under navnet QM2. Alt er mere moderne, men de gamle dyder består fra Five O’Clock Tea til det store promenadedæk, der naturligvis stadig er i teak. Det samme er de mange dækstole, der inviterer til afslapning med udsigt til horisonten. Her finder du de berømte agterdæk med flere poolområder og mere afslapning i den store spa.
Mangler du læsestof, kan du udforske det store bibliotek i to etager. Og er du ægte krydstogt aficionado, er boghandlen et slaraffenland med et stort udvalg af bøger om gamle skibe.
Livet leves og nydes ombord, og har du din hund med, har QM2 selvfølgelig en udsøgt kennel ombord inkl. uniformeret hundelufter. Der er installeret en ægte London-lygtepæl på det ene dæk, så der er noget at lette ben op ad.
I gamle dage oplevede Cunard Line en del enlige kvinder tage turen over Atlanten, og selvfølgelig ansatte man så” Gentlemen Hosts”, der stod klar til at byde damerne op til dans i salonerne. I al tækkelighed, selvfølgelig. De er der naturligvis stadig. Og der spilles fortsat op med fuldt orkester i det smukke ballroom.
Fra minicruise til worldcruise
Du kan krydse Atlanten med QM2 ad den klassiske rute fra Southampton til New York. Dronningen lægger dog ikke længere til på Manhattan, men i den nye terminal i Brooklyn med udsigt til både frihedsgudinden og Manhatten Skyline. Du kan også tage med på minicruises og på de store 3 måneder lange worldcruises.
Modtagelsen i havnene er stadig spektakulær. Overalt skaber QM2 opmærksomhed, når det kommer frem. Også når det en sjælden gang sker i Danmark om sommeren. QM2 stikker for dybt til at gå ind i København, så det ligger for anker ud for Christian d. 4’s og Hamlets Kronborg. En passende beliggenhed for en Dronning.
Fakta
Cunards flåde af skibe består i dag af de tre dronninger:
- Oceanlineren Queen Mary 2 (2.691 gæster)
- Krydstogtskibet Queen Victoria (2.061 gæster)
- Krydstogtskibet Queen Elizabeth (2.081 gæster).