Få et tilbud

De 5 største rejsetrends 2024

De 5 største rejsetrends i 2024

Vi ser ind i en ny virkelighed, hvor vi ikke mere tager hele verden for givet. Det at rejse, det at vende tilbage til bevægeligheden, er blevet den nye ultimative luksus.

Kan du huske dengang, det var helt naturligt at smutte på weekendtur i New York eller fire dage på spa i Thailand? Og kan du huske, hvor luksuriøst det føltes? Det er endeligt muligt igen, men det er slet ikke den form for rejser, vi praler af de næste år. Her spår trendforsker, etnolog og livstilsekspert, Julia Lahme, hvad der bliver de fem største rejsetrends de kommende år.

Af Julia Lahme,
trendforsker, etnolog & livsstilsekspert

luftballon der svæver over landskabet

Vi rejser opad

Vi vil forkæles. I helt klar modsætning til den generation, der nu er over 70, handler det for de nye generationer af rejsende ikke om at komme så langt væk som muligt for så få penge som muligt. Det er slut med at rejse af sted med en proptrækker og en brødkniv og leve på en sten på et vandrehjem i månedsvis. I stedet vil vi have den ultimative kontrast til vores hverdag. Man kan sige, at hvor man før i tiden var villig til at gå ned i levestandard, når man rejste, rejser man nu for at gå op i levestandard, mens man er væk. For mens vores hverdag bliver mere og mere intensiv, bliver vores ferie mere og mere eksklusiv.

havudsigt fra poolen på soneva jani på maldiverne

Vi rejser for at opleve – os selv

Den tid er slut, hvor det handlede om at krydse de store mindesmærker af på en liste. Det er ikke sikkert, du drømmer om at se pyramiderne, men måske drømmer du om at vide, hvordan det føles at rejse gennem ørkenen, fra oase til oase. Vi kan se alle de store mindesmærker på instagram, men følelsen er vi nødt til selv at opsøge for at opleve, hvordan vi reagerer på den. Den helt store trend bliver derfor at opsøge de integrerende oplevelser, så vi kan erkende os selv i dem. Så vi forstår os selv endnu bedre, og oplever os selv og dem, vi elsker, på nye måder.

Vi rejser gerne tæt på

Under pandemien blev verden stor igen. Som en ballon, der blev pustet op, rykkede verden længere væk fra os. Hvor vi havde vænnet os til at tage en sviptur til Paris, blev det pludseligt underligt fremmed at rejse længere sydpå end Tønder. Nu er vi klar til at genopdage Europa, og det gør vi i den grad.

En særligt skræddersyet tur til Italien med fokus på gourmetoplevelser og det azurblå Middelhav er den ultimative luksus, og på toppen af alle trendlister. Vores fokus på Europa handler om at forstå, at verden er blevet god igen, og om at erkende, at små, korte flyveture måske er meget godt.

Vi rejser (nogenlunde) miljøvenligt

Altså, vi ved jo godt, at det helt ærligt ikke gavner miljøet meget, at vi jetter verden rundt, men vi kompenserer gerne. I fremtiden vil hoteller, der agerer miljøvenligt være de foretrukne, og vi som gæster vil i stigende grad forvente at blive tilbudt en form for blid integration af naturforståelse i vores oplevelser. Sagt på en anden måde: Desto mere natur, desto større oplevelse af luksus. Et junglehotel på Sri Lanka, hvor du bader i regnvand og dupper dig tør med økologisk strå, der samtidig eksfolierer huden blidt? Whats not to like!

tog over nine arches bridge ella sri lanka

Vi rejser længere – på alle måder

Den helt store trend er kombinationen af alle de ovenstående. I stedet for at rejse til fem storbyer på et år og dertil en sommerferie på 10 dage, rejser trendsetterne nu luksuriøst i tre til fem uger. Vi rejser for at lære, for at interagere og for at forstå den kultur vi besøger. Vi rejser for at lade op, for at blive forkælede og for at blive bedre mennesker.