Coronavirus FAQ

Tryghed i en omskiftelig verden

Det er noget af en jungle at finde rundt i informationen om Corona/Covid-19, og vi forstår dine bekymringer. Hos Profil Rejser sidder vi klar til at hjælpe dig.

Situationen udvikler sig løbende, så hvad der var rigtigt i går, er det måske ikke i morgen. Karantæneregler og annulleringsvilkår kan være forskellige fra destination til destination, fra flyselskab til flyselskab og fra rederi til rederi.

Det vigtigste er sikkerheden for vores rejsende, og hos Profil Rejser følger vi alle retningslinjer fra Udenrigsministeriet og øvrige officielle myndigheder. Herunder har vi samlet de mest stillede spørgsmål. Både for dig, der allerede har bestilt en rejse og til dig, der drømmer om at gøre det.

 

Min pakkerejse er blevet annulleret som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning, hvornår får jeg mine penge retur?

Vi er i fuld gang med at behandle de mange aflysninger, og alle vores rejsende vil blive kontaktet. Pga. omfanget af rejser og den helt ekstraordinære situation, er behandlingstiden betydelig længere end normalt, og vi beder derfor om tålmodighed. Vi håndterer alle afrejser i dato-orden, løbende 14 dage frem. Du kan derfor forvente, at høre fra os senest 14 dage før din planlagte afrejsedato.  

Planlagte afrejser for perioden 13. marts – 13. april 2020

For denne periode meldte Udenrigsministeriet for første gang ud, at man frarådede alle ikke-nødvendige rejser til hele verden. Profil Rejser har refunderet alle rejser for denne periode.

Planlagte afrejser for perioden 14. april – 31. maj

Den nuværende Covid-19 situation er så speciel, at Folketinget den 26. marts vedtog en lov (L141), som vedrører refundering af rejser ”under helt ekstraordinære omstændigheder” gældende for en periode frem til 13. april 20. Loven blev suppleret at en yderligere en lov (L181) den 14. maj, som gælder annullerede rejser i perioden 14. april til 10. maj 20 (senere forlænget til 31. maj).

Et af elementerne i lovgivningen er et tilbud fra Rejsegarantifonden om, at varetage udbetalingen af refunderingerne. Denne mulighed har vi valgt at benytte os af. Derfor har vi været nødsaget til at forholde os til de retningslinjer, som Rejsegarantifonden udstikker for refunderingerne. Disse fik vi i slutningen af maj for nævnte periode. Primo juni var alle rejser for den pågældende periode refunderet. 

Planlagte afrejser i perioden 1. juni - 31. august

Refunderinger for perioden efter 1. juni kommer til at foregå på samme måde, som for perioden 14. april til 31. maj (beskrevet ovenfor). Torsdag d. 16. juli har vi modtaget de nødvendige retningslinjer fra Rejsegarantifonden. Vi forventer i uge 30 at have indsendt alle oplysninger til Rejsegarantifonden således, at alle rejser med afrejse i perioden 1. juni til 31. august forventeligt er refunderet ved udgangen af juli måned. 

Vi henviser til Rejsegarantifonden på www.rejsegarantifonden.dk/covid-19-info/ , hvor status kan følges. For god ordens skyld skal nævnes, at Rejsegarantifonden er den offentlige tilsynsførende myndighed for rejsebranchen.

 

Jeg vil gerne afbestille min rejse, kan jeg det?

Du kan altid afbestille din rejse, men om du kan afbestille vederlagsfrit afhænger af situationen. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejse, har du som udgangspunkt ret til at få alle dine penge tilbage. Helt konkret, hvis der er mindre end 14 dage til afrejse.

Ønsker du at afbestille en rejse, som ligger uden for den periode, hvori Udenrigsministeriet fraråder rejse, så sker afbestilling i henhold til de almindelige afbestillingsregler

 

Jeg har en rejse planlagt i perioden fra 1. juni til 31. august, skal jeg slutbetale?

Hvis din rejse går til lande, som er genåbnet og Udenrigsministeriet ikke længere fraråder rejse dertil, skal du foretage slutbetaling som normalt.

Der er en forventning om, at flere lande, både inden- og udenfor EU, åbner op i løbet af sommeren. Når det sker, vil også rejser til disse lande skulle slutbetales som normalt. Hold øje med Udenrigsministeriets rejsevejledninger for seneste opdatering.

 

Hvilke lande kan jeg rejse til nu?

Rejsevejledningerne fra Udenrigsministeriet bliver løbende opdateret. Fra 15. juni blev det muligt, at rejse til Tyskland, Norge, Island og Færøerne – senere er flere lande kommet til. Vær opmærksom på, at de fleste lande p.t. har restriktioner i forbindelse med indrejse. Det kan fx være krav om Covid-19 test, at du skal udfylde sundhedspapirer, bære mundbind m.v. Som rejsende er du ansvarlig for at sikre dig, at du opfylder alle nødvendige krav for indrejse til dit rejsemål. Du bør derfor orientere dig om lokale restriktioner forud for din rejse, fx via de danske ambassader. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside. 


Kan jeg rejse til Færøerne og/eller Grønland?

Udenrigsministeriets rejsevejledninger, som blev opdateret 29. maj nævner intet specifikt om destinationer inden for vores Rigsfællesskab.  

For rejser til Færøerne gælder:
Ved ankomst til Færøerne er det påkrævet, at alle passagerer testes for Covid-19 i lufthavnen. Testen er gratis til og med 14. august, og koster derefter 390 kr. pr. person (børn under 12 år er undtaget). Når testen er foretaget, skal du tage til dit bestemmelsessted og gå i selv-isolation indtil testens resultat foreligger, hvilket senest vil være ved middagstid den efterfølgende dag. Du kan finde mere information hos Atlantic Airways eller på Færøernes officielle side om Corona


For rejser til Grønland gælder (pr. 21. juli 20):
Forud for rejse til Grønland skal udfyldes en såkaldt Sumut-blanket med rejseinformationer m.v. Kvittering for denne blanket skal kunne fremvises ved ankomst. Derudover skal alle tilrejsende kunne fremvise en negativ Covid-19 test, som ikke må være mere end 5 dage gammel. Læs mere om Covid-19 test og udfyld Sumut-blanket på: https://nun.gl/

Bemærk, der er forskellige regler for indrejse til byer og bygder. Dette for at beskytte mindre og afsidesliggende steder mod smittespredning. Det er p.t. muligt at rejse til: Nuuk, Paamiut, Sisimiut, Maniitsoq, Kangerlussuaq, Qaqortoq, Narsaq, Narsarsuaq, Aasiaat, Qasigiannguit, (Qeqertarsuaq) og Illulissat.   

Du kan læse mere information på Hjemmestyrets hjemmeside.

 

Skal jeg bære mundbind, når jeg skal ud at rejse?

Ja, fra 15. juni skal alle flypassagerer fra 6 år og opefter bære mundbind i danske lufthavne (og mange internationale). Langt de fleste flyselskaber forlanger desuden, at der bæres mundbind mens man er ombord på flyet. For mere information henvises til Københavns Lufthavn samt flyselskabers hjemmesider. 

Der kan også være krav om at bære mundbind visse steder på dit rejsemål og andre regler i øvrigt. Du bør derfor sætte dig godt ind i de lokale regler på destinationen forud for din rejse. Læs mere information på Udenrigsministeriets hjemmeside.  

  

Jeg skal ud at rejse efter den 31. august, bliver min rejse gennemført?

Som udgangspunkt forventer vi, at rejser efter den 31. august gennemføres som planlagt. Derfor skal du også foretage planmæssig restbetaling jf. din ordrebekræftelse.

Skulle billedet ændre sig, og kan vi ikke levere din rejse pga. krydstogt- eller flyaflysninger, eller forlænger Udenrigsministeriet rejsevejledningerne, så har du ret til at få den fulde værdi af din rejse refunderet. Du vil i så fald blive kontaktet af en rejsekonsulent.

 

Hvornår kan jeg forvente at høre fra jer vedrørende min kommende rejse?

Vi er i fuld gang med at kontakte alle, der berøres af denne ekstraordinære situation - og vi kontakter også dig. Vi prioriterer de mest akutte sager først, dvs. i dato-orden i henhold til afrejsetidspunkt. Har du først afrejse om 14 dage eller mere, vil der gå noget tid før du hører fra os. Du behøver ikke kontakte os, selvom du er bekymret eller har spørgsmål. Vi har overblik over alle rejsende og ved, hvordan deres rejseplaner ser ud, og vi kontakter alle, så hurtigt vi kan. Skulle du alligevel have behov for at rette henvendelse, beder vi dig venligst sende en mail på ferie@profilrejser.dk – da vi kan have lang ventetid på telefonen. 

 

Hvordan er jeg stillet, hvis Profil Rejser går konkurs?

I Profil Rejser har vi en forventning om, at sende feriegæster ud i verden de næste mange år - også efter denne Corona/Covid-19 krise. 

Da vi er medlem af Rejsegarantifonden, bør du ikke være bekymret, da du vil være dækket af Rejsegarantifonden - både før og under en pakkerejse. På Rejsegarantifondens hjemmeside kan du læse mere om, hvordan du er dækket: https://www.rejsegarantifonden.dk/ved-konkurs/

 

Jeg vil gerne vide mere om Corona/Covid-19, hvad gør jeg?

Vi henviser til Sundhedsstyrelsen, som har oprettet en særlig hotline vedrørende coronavirus/COVID-19. Du kan ringe på telefon 72 22 74 59 dagligt mellem 8.30-15.30. Se også Coronasmitte.dk, som er myndighedernes fælles hjemmeside vedrørende Corona.  

Vi sætter stor pris på forståelse i denne svære tid, og vi anmoder om jeres fortsatte forståelse i tiden, der kommer - tak! 

 

For yderligere information henvises til

Udenrigsministeriet  

Sundhedsstyrelsen

Statens Seruminstitut

Politiet

Rejsegarantifonden