Coronavirus FAQ

Tryghed i en omskiftelig verden

Det er noget af en jungle at finde rundt i informationen om Corona/Covid-19, og vi forstår dine bekymringer. Hos Profil Rejser sidder vi klar til at hjælpe dig.

Situationen udvikler sig løbende, så hvad der var rigtigt i går, er det måske ikke i morgen. Karantæneregler og annulleringsvilkår kan være forskellige fra destination til destination, fra flyselskab til flyselskab og fra rederi til rederi.

Det vigtigste er sikkerheden for vores rejsende, og hos Profil Rejser følger vi alle retningslinjer fra Udenrigsministeriet og øvrige officielle myndigheder. Herunder har vi samlet de mest stillede spørgsmål. Både for dig, der allerede har bestilt en rejse og til dig, der drømmer om at gøre det.

Grønne, gule og orange lande, hvad betyder det?

På Udenrigsministeriets hjemmeside finder du gældende rejsevejledninger og kan se under hvert land, hvorvidt der frarådes rejse dertil eller ej. Rejse til et land kan frarådes pga. faren for Covid-19 smitte men kan også skyldes komplicerede indrejseforhold, krav om karantæne o.s.v.

Udenrigsministeriet har inddelt lande i 4 farvekategorier: 

GRØN: Vær opmærksom
GUL: Vær ekstra forsigtig
ORANGE: Alle ikke-nødvendige rejser hertil frarådes
RØD: Alle rejser hertil frarådes 

Du kan rejse til lande, der er markeret "grønne" eller "gule", som normalt. Ønsker du at rejse til en destination, som er "orange", er det også muligt i mange tilfælde. I givet fald anbefaler vi dog, at du undersøger dine forsikringsforhold nøje og særligt, hvorledes du er stillet i tilfælde af evt. karantæne, krav om test og, hvis du bliver syg med Covid-19.  

"Røde" lande bør du som udgangspunkt altid undgå at rejse til.  

Som rejsende er du ansvarlig for at sikre dig, at du opfylder alle nødvendige krav for indrejse til dit rejsemål. Du bør derfor orientere dig om lokale restriktioner forud for din rejse, fx via de danske ambassader. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside. 

Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bestiller en rejse nu? 

Udenrigsministeriets rejsevejledninger er - som det ligger i ordet - vejledninger. Disse har dog afgørende betydning for, hvordan du er dækket ved fx afbestilling af rejsen. 

Hvis du booker rejse til en destination, som på bestillingstidspunktet er "gul" i UM´s rejsevejledninger, og rejsemålet senere skifter farve til "orange", så har du krav på at få dine penge retur. Helt præcist kan rejsen annulleres, hvis der er mindre en 14 dage til afrejsedato. 

Hvis du booker en rejse til en destination, som på bestillingstidspunktet er ”orange” pga. Covid-19 situationen, skal du være opmærksom på, at du ikke kan annullere rejsen gebyrfrit, hvis destinationen fortsat er "orange" når du skal rejse. Pakkerejseloven §9, stk. 4, ophæver nemlig rettigheden for gebyrfri annullering, hvis årsagen er forhold, som var kendt på bestillingstidspunktet - og Covid-19 anses i dag for værende almen viden.  

Bestilte du rejsen da destinationen var "orange" og skifter farven senere til "gul", så betyder det at UM ikke længere fraråder rejse dertil. I det tilfælde vil det være de almindelige afbestillingsbetingelser som gælder, hvis du ønsker at annullere.    

På udvalgte rejsemål og rederier kan vi tilbyde dig nogle særligt lempelige afbestillingsvilkår som indebærer, at du helt op til 1 måned før afrejse kan annullere gebyrfrit og få alle dine penge retur - uanset Covid-19 eller ej. Dette gælder fx til rejsemål som Maldiverne, Thailand, Vietnam m.fl. og cruises med SeaDream. Vi vil anbefale dig fortrinsvis, at bestille rejser til disse rejsemål og på nævnte rederi(er), da du i givet fald er stillet bedst ved evt. afbestilling. Læs mere om lempelige afbestillingsbetingelser her.

Min pakkerejse er blevet annulleret som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning, hvornår får jeg mine penge retur?

Hvis rejsen er bestilt på et tidspunkt, hvor destinationen var ”grøn” eller ”gul”, har du krav på at få dine penge retur, hvis farven skifter til ”orange” eller ”rød” og der er mindre end 14 dage til afrejse.  

Hvis rejsen er bestilt på et tidspunkt, hvor destinationen var ”orange” eller ”rød”, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge retur. Din rejse kan dog være omfattet af vores lempeligere afbestillingsvilkår, som I givet fald vil fremgå af din ordrebekræftelse.

Har du krav på at få penge retur angiver Pakkerejseloven, at beløbet skal udbetales 14 dage fra annulleringstidspunktet. Dette forsøger vi at overholde så vidt muligt, men kan ikke udelukke, at der i nogle perioder kan gå længere tid, før du modtager dine penge. 

Jeg vil gerne afbestille min rejse, kan jeg det?

Du kan altid afbestille din rejse, men om du kan afbestille vederlagsfrit afhænger af situationen. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejse, har du som udgangspunkt ret til at få alle dine penge tilbage. Helt konkret, hvis der er mindre end 14 dage til afrejse.

Ønsker du at afbestille en rejse, som ligger uden for den periode, hvori Udenrigsministeriet fraråder rejse, så sker afbestilling i henhold til de almindelige afbestillingsregler

Kan jeg rejse til Færøerne og/eller Grønland?

Udenrigsministeriets rejsevejledninger nævner intet specifikt om destinationer inden for vores Rigsfællesskab.

For rejser til Færøerne gælder (opd. 15. september 20): 
Ved ankomst til Færøerne er det påkrævet, at alle passagerer testes for Covid-19 i lufthavnen. Testen er gratis til og med 30. september, herefter koster den 390 DKK pr. person over 12 år. Børn under 12 år er undtaget for tests. Når testen er foretaget, skal du tage til dit bestemmelsessted og gå i selv-isolation indtil testens resultat foreligger, hvilket senest vil være ved middagstid den efterfølgende dag. Efter 6 dage skal du lade dig teste igen. Du kan finde mere information hos Atlantic Airways eller på Færøernes officielle side om Corona

For rejser til Grønland gælder (pr. 30. september 20):
De grønlandske myndigheder har genindført restriktioner gældende fra d. 30. september 2020. 

  1. Alle rejsende, herunder også børn, skal kunne fremvise negativ Covid-19 test - gældende fra og med den 7. oktober 20. 
  2. Genindførsel af tvunget 14-dages karantæneregel - eller - re-test på 5. dagen, hvoraf de 5 dage er tvungen karantæne. Gælder også medrejsende børn. 
  3. Krav om mundbind/visir for alle, der opholder sig i lufthavne og terminalområder. Børn under 12 år undtaget.

Ovenstående kan ændre sig med kort varsel. Vi opfordrer derfor alle, der påtænker at rejse til Grønland, om at holde sig opdateret på: https://nun.gl/ 

Forud for rejse til Grønland skal udfyldes en såkaldt Sumut-blanket med rejseinformationer m.v. Kvittering for denne blanket skal kunne fremvises ved ankomst. Derudover skal alle tilrejsende kunne fremvise en negativ Covid-19 test, som ikke må være mere end 5 dage gammel. Læs mere om Covid-19 test og udfyld Sumut-blanket på: https://nun.gl/

Bemærk, der er forskellige regler for indrejse til byer og bygder. Dette for at beskytte mindre og afsidesliggende steder mod smittespredning. Læs mere information på Hjemmestyrets hjemmeside.

Kan jeg rejse til Island?

Udenrigsministeriet har 19. august opdateret rejsevejledningen til Island, således at alle ikke-nødvendige rejser til Island nu frarådes på grund af de karantæneregler, som de islandske myndigheder har indført. Det betyder, at vi desværre må aflyse rejser til Island den kommende tid. Har du bestilt en rejse til Island hos os med afrejse de næste uger, vil du høre fra os hurtigst muligt.

Skal jeg bære mundbind, når jeg skal ud at rejse?

Ja, fra 15. juni skal alle flypassagerer fra 6 år og opefter bære mundbind i danske lufthavne (og mange internationale). Langt de fleste flyselskaber forlanger desuden, at der bæres mundbind mens man er ombord på flyet. For mere information henvises til Københavns Lufthavn samt flyselskabers hjemmesider. 

Der kan også være krav om at bære mundbind visse steder på dit rejsemål og andre regler i øvrigt. Du bør derfor sætte dig godt ind i de lokale regler på destinationen forud for din rejse. Læs mere information på Udenrigsministeriets hjemmeside.    

Hvornår kan jeg forvente at høre fra jer vedrørende min kommende rejse?

Vi kontakter alle, hvis rejse berøres af denne ekstraordinære Covid-19 situation - og vi kontakter også dig. Vi prioriterer de mest akutte sager først, dvs. i dato-orden i henhold til afrejsetidspunkt. Har du først afrejse om 14 dage eller mere, vil der gå noget tid før du hører fra os. Du behøver ikke kontakte os, selvom du er bekymret eller har spørgsmål. Vi har overblik over alle rejsende og ved, hvordan deres rejseplaner ser ud, og vi kontakter alle. 

Hvordan er jeg stillet, hvis Profil Rejser går konkurs?

I Profil Rejser har vi en forventning om at sende feriegæster ud i verden de næste mange år - også efter denne Corona/Covid-19 krise.

Da vi er medlem af Rejsegarantifonden, bør du ikke være bekymret, da du vil være dækket af Rejsegarantifonden - både før og under en pakkerejse. På Rejsegarantifondens hjemmeside kan du læse mere om, hvordan du er dækket: https://www.rejsegarantifonden.dk/ved-konkurs/

Jeg vil gerne vide mere om Corona/Covid-19, hvad gør jeg?

Vi henviser til Sundhedsstyrelsen, som har oprettet en særlig hotline vedrørende coronavirus/COVID-19. Du kan ringe på telefon 72 22 74 59 dagligt mellem 8.30-15.30. Se også Coronasmitte.dk, som er myndighedernes fælles hjemmeside vedrørende Corona.

For yderligere information henvises til: 

Udenrigsministeriet  

Sundhedsstyrelsen

Statens Seruminstitut

Politiet

Rejsegarantifonden